پنجشنبه 20 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

⚡ ییلاق فشکور کجاست؟ | عکس + 8 جاذبه دیدنی آن

⚡ ییلاق فشکور کجاست؟ | عکس + 8 جاذبه دیدنی آن

⚡ ییلاق فشکور کجاست؟ | عکس + 8 جاذبه دیدنی آن


نویسنده: زهرا آذرنیوش
24 مرداد 1402



  • روستای ییلاقی فشکور :

روستای فشکور از دهکده‌های ییلاقی چالوس است که میان رشته‌کوه‌های البرز قرار دارد. این روستای زیبا در ارتفاعات قرار گرفته و حدود ۳۰۰۰ متر از سطح دریا بالاتر است. مناظر طبیعی زیبای روستا برای طبیعت‌گردان جذابیت فراوانی دارد. وجود جنگل، دره، کوه‌ها، مراتع و چشمه‌های جوشان این روستا، نمونه‌ای از طبیعت منحصر به فرد آن برای گشت و گذار گردشگران است. 

تصویر ماهواره ای از روستای فشکور

  • روستای فشکور کجاست؟

آدرس : مازندران، کیلومتر ۲۵ جاده چالوس، روستای فشکور

روستای ییلاقی فشکور در جنوب مرزن‌آباد قرار گرفته است وبه عنوان نگین کوهستان شهرت دارد. این روستای زیبا از طریق یک جاده فرعی با طول ۵۰ کیلومتر به دیگر روستاهای جنوب چالوس وصل می‌شود. وسعت این روستا را حدود ۱۰۰۰۰۰ متر مربع ذکر کرده‌اند. 

ارتفاعات روستای فشکور

روستای فشکور از لحاظ موقعیت جغرافیایی، از سمت جنوب به روستای بیجدنو، از شمال به روستای کنسدره، از غرب به کوه سنگ سرک و تخت سلیمان و از سوی شمال به کوه‌های زردک و شیرکوه منتهی می‌شود. شهر توریستی کلاردشت نیز در شرق فشکور قرار دارد. گردشگرانی که به این روستا سفر می‌کنند، به راحتی می‌توانند زیبایی‌های کلاردشت را نیز ببینند و از گشت و گذار در طبیعت آن لذت ببرند.

نمای دور از روستای فشکور

 

  • مسیر دسترسی به روستای فشکور :

اگر قصد سفر از تهران به روستای فشکور را دارید، ابتدا به مازندران بروید و از آنجا راهی شهرستان چالوس بشوید؛ وقتی به کیلومتر ۲۵ جاده چالوس رسیدید، وارد بخش جنوبی مرزن‌آباد شوید؛ سپس جاده‌ای فرعی با طول ۵۰ کیلومتر را بپیمایید تا به روستای مرس برسید. 
جاده فرعی مورد نظر، چندین روستا را به هم متصل می‌کند. روستاهای مرس، کنسدره، الیت، ناتر، دالیر، بیحدنو، دلیر، فشکور با این جاده به هم وصل می‌شوند. بعد از عبور از این روستاها، به روستای فشکور می‌رسید. اگر اهل گذراندن شب در طبیعت هستید، روستای فشکور یکی از گزینه‌های عالی انتخابی برای شب‌مانی در فصل تابستان است.

مسیر دسترسی از تهران به روستای فشکور

  • پیشینه تاریخی فشکور :

روستای فشکور قدمت تاریخی کهنی دارد و یکی از معروف‌ترین مکان‌های توریستی چالوس به شمار می‌رود. آثار تاریخی به دست آمده در این روستا، از سابقه تاریخی آن حکایت می‌کنند. دفینه‌های بسیاری در ارتفاعات این روستای تاریخی پیدا شده است که نشان از قدمت آن دارند؛ همچنین قلعه‌های سنگی با اهمیت فراوان در این روستا بوده‌اند که در طول زمان آسیب دیده‌اند. 

روستای فشکور

خانه‌های کاهگلی روستا، کلبه‌های چوبی، ریسه‌هایی با معماری قدیمی جذاب و قدمت تاریخی بسیار، از دیدنی‌های جذاب روستا به شمار می‌روند. معماری تاریخی روستا نیز از جاذبه‌های مهم و برجسته آن هستند. 

جنگل فشکور

  • وجه تسمیه فشکور :

نام روستای فشکور در طول زمان دچار تغییرات و تحولات بسیاری شده است. مردم محلی روستا، نام اصلی آن را «فشکیر» می‌دانند. برخی نیز عقیده دارند نام روستا، فشکوه بود و آن را از واژه «فش» گرفته‌اند. فش نوعی پوشش گیاهی است که در منطقه به وفور و فراوانی یافت می‌شود. از گیاه فش در درمان بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود. 

ارتفاعات فشکور

  • آب و هوای روستای فشکور :

آب و هوای روستای فشکور به علت قرارگیری در ارتفاعات البرز و نزدیکی آن به علم‌کوه، سرد و کوهستانی محسوب می‌شود. آسمان فشکور در بیشتر روزهای سال، پر از پوشش غلیظ مه است. وجود مه، طبیعت روستای فشکور را جذاب و رویایی می‌کند. 
بارش برف در زمستان‌های روستا، گاهی به حدود یک متر نیز می‌رسد و بر زیبایی مناطق اطراف می‌افزاید. سرمای زیاد فشکور، آن را مشهور به آلپ ایران کرده است. این روستا به علت قرارگیری در ارتفاعات، آب و هوای بسیار سردی دارد.

 

زمستان فشکور

سرمای هوا و یخبندان در این روستا در فصول سرد به اوج خود می‌رسد و بسیار اذیت کننده است. اجاق‌های خانگی این روستا همیشه روشن هستند. سردی هوای فشکور به اندازه‌ای است که مردم روستا در شب‌های فصل تابستان نیز برای گرم کردن خانه‌های خود از بخاری هیزمی استفاده می‌کنند.  

زمستان فشکور

  • بهترین زمان سفر به فشکور :

آب و هوای فشکور کوهستانی است؛ بنابراین بهترین زمان سفر به آن، پایان فصل بهار و اولین ماه فصل تابستان است. در این فصل، علاوه بر زیبایی طبیعت و چشم‌انداز روستا، آب و هوای دل‌انگیز آن نیز بر زیبایی‌های آن می‌افزاید. سرسبزی طبیعت روستا در این فصل‌ها به اوج خود می‌رسد و هر طبیعت‌گردی از گردش در آن، غرق لذت و حیرت می‌شود.

نان محلی فشکور

روستای فشکور در فصل زمستان، خالی از سکنه می‌شود؛ زیرا هوا بسیار سرد است. طبیعت این روستا باوجود صدای آبشار، در فصل تابستان بسیار آرامش‌بخش است. این روستای منحصر به فرد در فصل تابستان با جنگل‌های سرسبز محاصره می‌شود و طیف متنوعی از جانوران و گیاهان را در خود جای می‌دهد. 

پاییز فشکور

  • جاذبه‌های گردشگری فشکور :

روستای فشکور از روستاهای جذاب چالوس، به علت آب و هوای معتدل، در فصول گرم سال، مقصد گردشگران و طبیعت‌گردان است. بیشتر گردشگران این روستای زیبا، از پایتخت به آن سفر می‌کنند. طبیعت سرسبز و زیبای روستا، برای گردشگران این منطقه، بیشترین جذابیت را دارد.

طبیعت زیبای جنگل فشکور

1- جنگل‌های فشکور :

جنگل‌های فشکور از دیدنی‌های جذاب روستا هستند. اگر در فصل تابستان به فشکور سفر کردید، در جنگل‌های سرسبز و زیبای آن قدم بزنید و زیبایی‌های طبیعی این مناطق را از نزدیک مشاهده کنید. طبیت این روستا پر از زیبایی‌های رنگارنگ است. وجود پروانه‌های زیبا و رنگارنگ در طبیعت، زیبایی اطراف آن را دوچندان می‌کند.

جنگل فشکور

2- پوشش گیاهی روستا :

پوشش گیاهی و جانوری روستای فشکور تنوعی زیادی دارد. گیاهان دارویی گل‌گاوزبان، آویشن، چای کوهی و دیگر گیاهان، از مهم‌ترین نوع پوشش گیاهی منطقه هستند و از امتیازات مهم روستا محسوب می‌شوند. گونه‌های مختلفی از درختان ممرز و افرا پوشش جنگلی روستا را تشکیل می‌دهند و زیبایی خاص خود را دارند. 

ارتفاعات فشکور

3- آسیاب آبی فشکور :

روستای فشکور طبیعت زیبا و جذابی دارد. آسیاب آبی روستا از جاذبه‌های دیدنی آن است. نام این آسیاب، از نام رودی گرفته شده است که در اطراف آن جریان دارد. این رود که از رودخانه چالوس سرچشمه می‌گیرد در بیشتر فصل‌های سال جریان دارد و یکی از جلوه‌های طبیعی روستا به‌شمار می‌رود. 

آسیاب آبی

4- طبیعت روستا :

مناظر طبیعی روستای فشکور جذابیت منحصر به فردی دارند. بکر بودن روستا بر زیبایی آن می‌افزاید و طبیعت جذاب آن را دوست‌داشتنی‌تر می‌کند. شیرکوه، هوکوتو، جنگل‌های صاف‌سر، سنگ‌سر، خارس، چمازچال، دوهال دره، گزناکوتی، دره الاتک و لاس‌دره از معروف‌ترین مکان‌های طبیعی برای تفریح گردشگران و مسافرانی هستند که به این روستا سفر می‌کنند.

طبیعت زیبای روستای فشکور

5- آبشار فشکور :

آشار فشکور از دیدنی‌های جذاب روستا، در اغلب روزهای سال پرآب است. این آبشار از رود چالوس سرچشمه می‌گیرد و طبیعت زیبای اطراف آن، بهترین مکان برای گشت و گذار گردشگران است. وجود گل‌های زیبا در اطراف آبشار، آسمان مه‌آلود، صدای آب و موسیقی جذاب و شنیدنی پرندگان بر زیبایی منحصر به فرد آبشار می‌افزایند. 

آبشار فشکور

6- خانه‌های سنتی فشکور :

خانه‌های ستنی روستای فشکور با معماری جذاب و منحصر به فرد خود، زیبایی آن را دوچندان می‌کنند. تماشای چشم‌انداز خانه‌های سنتی روستا با سقف‌های شیروانی و رنگارنگ روستا در میان غباری از مه، بسیار جذاب و تماشایی است. 

خانه های سنتی در فشکور

7- امام زاده فشکور :

امام‌زاده تاریخی فشکور از دیگر جاذبه‌های دیدنی روستا است. امام‌زاده فقل فصیح را از نواده‌های امام جعفر صادق(ع) می‌دانند. بنای امام‌زاده در دل روستا قرار دارد. این مکان زیارتی، سالانه زائران و گردشگران بسیاری را جذب زیارت و تماشای خود می‌کند. زیارتگاه روستا امکانات بسیار کمی‌دارد؛ زیرا هنور به ثبت سازمان میراث فرهنگی درنیامده‌ است 

امامزاده فقل فصیح

8-تنگ الیت :

تنگ الیت، در فاصله ۱۹ کیلومتری روستای فشکور است. در این تنگه، که خاص‌ترین دره ایران به شمار می‌رود، برارود با رودخانه چالوس به هم برمی‌خورند. عبور از این دره کار هر کسی نیست و فقط دره‌نوردان مجرب توانایی عبور از آن را دارند. وجود سنگ‌های درشت و لیز، صخره‌های نوک‌تیز و آبشارها، عبور از صخره را سخت می‌کنند؛ اما زیبایی این تنگه، ارزش تحمل راه و سختی مسیر آن را دارد. 

تنگ الیت

  • تفریحات روستای فشکور :

عکاسی :

روستای فشکور بهترین جا برای فرار از گرمای پایتخت است. هوای مه‌آلود آن، طبیعت سرسبز و زیبا، آبشارها و فضای اطراف آن و شکوفه‌های زیبای بهاری، سوژه‌های مناسبی برای عکاسی هستند. دشت‌های پرگل روستا برای گردشگران جذابیت بسیاری دارد و عکاسی در آنها از تفریحات مورد علاقه طبیعت‌گردان به شمار می‌رود.  

عکاسی

 سوغات فشکور :

شغل اصلی مردم روستای فشکور، کشاورزی، دامداری و باغ‌داری است و محصولات روستا به عنوان سوغات آن به گردشگران ارائه می‌شوند. 
زنبورداری نیز از مشاغل رایج روستا است و طبیعت بکر به تولید عسل‌های طبیعی کمک بسیاری می‌کند. اگر به این روستای فشکور سفر کردید، فراموش نکنید که حتما از مردم محلی، عسل، لبنیات و نان‌های خوشمزه محلی را خریداری کنید.

لبنیات محلی

صنایع دستی روستا از قبیل کاموابافی، گلیم‌بافی، نمدزنی، صنایع چوبی و فرش‌بافی نمونه‌هایی از سوغات روستای فشکور برای عرضه به گردشگران هستند. عسل فشکور، لبنیات زردک و چادرشب‌ها نیز نمونه‌های دیگری از سوغات روستا هستند که به گردشگران ارائه می‌شوند. 

صنایع دستی

شکم‌گردی در فشکور :

شکم‌گردی در فشکور یکی از تفریحات خاصی است که می‌توانید در سفر به این روستا تجربه کنید. غذاهای محلی شمالی را در شهر جستجو کنید و هرکدام را که رایج‌تر هستند، امتحان کنید و لذت ببرید. آغوز مسما یکی از خوراکی‌های خوشمزه شمال ایران است که در رستوران‌های چالوس برای گردشگران سرو می‌شود. 

لبنیات محلی

آغوز مسما از ترکیب گوشت اردک، پیاز، شکر و رب انار تهیه می‌شود و پخت آن، نیازمند صرف دو ساعت زمان است؛ وقتی غذا آماده شد آن را با برنج و انواع ترشی محلی سرو می‌کنند.  

آغوز مسما

  • ورزش‌های معروف فشکور :

علاقه مردم روستای فشکور به ورزش، از ویژگی‌های مهمی محسوب می‌شود که از گذشته تا به امروز با آنها همراه بوده است. ورزش‌هایی چون تیراندازی، کوه‌پیمایی و پیاده‌روی از مهم‌ترین ورزش‌های مورد علاقه مردم روستا هستند. 

کوه پیمایی

بازی‌های محلی :

بازی‌های محلی در روستای فشکور از اهمیت زیادی برخوردارند. کمرقیش کایی، رسن بینگتک، رسن کایی، توپ چالینگتک و باکله باکله، نمونه‌هایی از بازی‌های محلی هستند که علاقمندان خاص خود را دارند. این بازیها در گذشته رواج بیشتری داشتند؛ اما نسل جوان روستا کمتر از آن اطلاع دارند و با گذر زمان کم‌رنگ شده‌اند. 

بازی های محلی

 

  • اقامت در فشکور :

اگر هنگام سفر به فشکور و مشاهده زیبایی‌های آن، قصد اقامت در روستا را داشتید، اقامتگاه‌های بوم‌گردی مرزن‌آباد، کلبه‌های زیبای روستا و کلبه‌های جنگلی فشکور بهترین گزینه‌ها برای اقامت شما هستند. 

اقامتگاه بوم گردی در فشکور

اقامتگاه‌های بوم‌گردی مرزن‌آباد به تخت‌خواب، حمام، یخچال، آشپزخانه، پارکینگ، دستشویی فرنگی و ایرانی مجهز هستند و برای نفرات اضافه، کف‌خواب در نظر گرفته‌اند. این اقامتگاه‌های زیبا به طبیعت و کوه‌های بلند آن چشم‌انداز دارند و مناظر زیبایی از پنجره‌های آن قابل مشاهده است. پیش از سفر، اقامتگاه موردنظرتان را رزرو کنید، تا از خالی بودن آن مطمئن شوید؛ سپس با خیال آسوده سفر کنید. 

اقامتگاه بوم گردی در فشکور

اگر اقامت‌گاه‌های سنتی با سلیقه‌تان جور نیستند و یا به هر علت دیگری، نتوانستید مکان مورد نظرتان را رزرو کنید، گزینه انتخابی دیگر شما برای اقامت در روستای فشکور، بابلسر دریاکنار است. در آنجا هتل‌های بسیار برای اقامت وجود دارد. خزرشهر جنوبی نیز به مرزن‌آباد نزدیک است و ویلاهایی شیک برای اقامت گردشگران دارد.
 گشت و گذار در روستای فشکور و مشاهده زیبایی‌های طبیعت آن، برای هر گردشگری لذت‌بخش است. یادتان باشد هنگام گردش در روستا و لذت تماشای آن، از طبیعت و زیبایی‌های روستا مراقبت کنید. 


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مازندران مجله ایران بوم گردی

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران

نظری ثبت نشده است.

پربازدید ترین مطالب

تگ